Bij het uitwerken van elke activiteit zijn er enkele vaste aandachtspunten waar een leerkracht of begeleider rekening mee moet houden om taalverwerving te stimuleren en een krachtige leeromgeving te bekomen.

Bij het uitwerken van een activiteit, kan je jezelf onderstaande vragen stellen om na te gaan of je een betekenisvolle activiteit in een rijke en talige context aanbiedt.

Zorg je voor betekenisvolle activiteiten die aansluiten bij de leefwereld van de kinderen? 
Meer over betekenisvolle activiteiten vind je hier.
Voorzie je een veilige, positieve en rijke omgeving voor je activiteit? 
Tips om die te bereiken lees je hier.
Is je activiteit (talig) uitdagend en motiverend?
Zorg voor boeiende en interessante activiteiten. Kinderen nemen vrijwillig deel aan zomerschoolinitiatieven, maar ook voor hen is het vakantie. Boeiende, uitdagende activiteiten zorgen voor een hoge betrokkenheid en een hoge graad van aanwezigheid. In die boeiende activiteiten verwerk je allerlei (talige) vaardigheden.

Meer inspiratie over uitdagende en motiverende activiteiten? Lees dan het opiniestuk van Kris Van den Branden en Kristof De Witte. Zij pleiten voor zomerscholen als ‘droomfabrieken’.

Heb je taal nodig om de activiteit te kunnen volbrengen?
De activiteit vervult een talige behoefte. Het doel van de taaltaak is dus relevant: kinderen leren taal door de taal te gebruiken. De taaltaak zelf moet ook voor motivatie zorgen: de oplossing zorgt voor een doorgaans niet-talig resultaat. (Jaspaert & Frijns, 2017)
Heb je interactie nodig tijdens het uitvoeren van de activiteit?
Interactie, tussen kinderen onderling of met de begeleiders van zomerschoolactiviteiten, stimuleert de taalverwerving, zeker tijdens informele leermomenten en bij jongere kinderen. Bedenk dus niet alleen betekenisvolle, motiverende en talig uitdagende activiteiten, maar bewaak ook dat er voldoende overleg en interactie nodig is.