Creƫer een positief en veilig leerklimaat, waarin leerlingen zonder schrik hun talige vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Een positief en veilig leerklimaat is een basisvoorwaarde. Welbevinden en betrokkenheid zorgen ervoor dat leerlingen openstaan om nieuwe dingen te leren en laten hen toe om zonder schrik hun talige vaardigheden verder te ontwikkelen.

Breng de talige en niet-talige beginsituatie van kinderen in kaart. Ga op zoek naar wat er leeft in hun leefwereld en probeer ouders te betrekken. Ook je klasinrichting kan je helpen om een veilige en zorgzame aanpak te realiseren. Denk aan een meertalige insteek, waarbij je de talen van kinderen een plek geeft en meertaligheid waardeert. Je aanpak, waarbij je aan de slag gaat met thuistalen, inzet op talensensibilisering en durft kiezen voor vertalingen (die je voldoende snel afbouwt) helpen je om een positief en veilig klimaat op te bouwen. Tonen dat het kind er met zijn hele culturele achtergrond mag zijn, verhoogt welbevinden aanzienlijk. Ook een visuele ondersteuning bij je communicatie ondersteunt dit veilig leerklimaat, al mag je die ondersteuning ook voldoende snel afbouwen. Een keuze voor coƶperatieve werkvormen (met ruimte voor thuistalen), waarbij kinderen samenwerken en interageren, maakt ook deel uit van die klasinrichting. (Sterckx & Versteden, 2016)

 

Meer lezen

Sterckx, M., & Versteden, P. (2016). Eerste hulp bij anderstalige nieuwkomers. Leuven: Centrum voor Taal en Onderwijs.