Taalstimulering jonge kinderen

Organiseer je taalstimulerende activiteiten voor kleuters en jonge kinderen? Dan wil je misschien meer lezen over hoe taalverwerving bij jonge kinderen werkt. Je leest er meer over in onderstaande bronnen. Weet alleszins dat de taalverwerving bij jonge kinderen nog heel natuurlijk en spontaan verloopt. Een activiteitenaanbod dat focust op interacties en veel rijke taal bevat, is al erg stimulerend voor kleuters.

Onderwerp Bron Doel
Uit een onderzoek van uGent blijkt dat anderstalige kinderen in kleuterklassen vaak weinig interactiekansen krijgen. Daardoor missen ze veel mogelijkheden om hun taalvaardigheid verder te ontwikkelen. In dit rapport kan je daar meer over lezen.  De overgang naar de kleuterschool voor kinderen uit gezinnen in armoede. (B. Peleman, M. Vandenbroek & P. Van Avermaet)  Kleuters – achtergrond
Klasse verzamelde tips om taalstimulerende activiteiten te organiseren voor anderstalige kleuters én ouders. Ook nuttig voor jouw taalstimulerende initiatieven! 

Taalstimulerende activiteiten voor kleuters én ouders (Klasse)

Kleuters en ouders – tips 
Rijke taal stimuleren bij kleuters? In het filmpje ‘de klas van juf Jelke’ zie je hoe juf Jelke dat aanpakt in haar kleuterklas. Denk de klas weg en zet de tips en technieken om zodat je ze kan toepassen tijdens jouw taalsterke activiteiten!  Artikel Klasse en video ‘werken aan taal met kleuters’.  Kleuters – tips 
Op de website van het project Kleine Kinderen, Grote Kansen vind je een schat aan informatie over interacties, een veilige omgeving en taal stimuleren bij jonge kinderen. Verken de website om je te laten inspireren door tal van deelprojecten. 

KKGK (Kleine Kinderen, Grote Kansen) omschrijft ook het belang van kwaliteitsvolle interacties in deze tekst. 

Website Kleine Kinderen, Grote Kansen 

 

 

Tekst Kwaliteitsvolle interacties KKGK

Anderstalige kinderen 0 – 12 jaar – tips, materialen en achtergronden
Ken je het begrip ‘educare’? Dat wil zeggen dat je verzorgingsmomenten van kinderen benut als leerkans. Tijdens het wandelen naar een locatie, tijdens het eten, tijdens een plaspauze … stimuleer je interacties en vergroot je zo de taalverwervingsmogelijkheden van je groep.  Webpagina KKGK over ‘educare’ (even naar beneden scrollen)

Artikel Klasse: Wachten,  maak van routines leerkansen. 

Blogbericht Kleutergewijs: Zet je kind centraal tijdens eetmomenten 

Jonge kinderen – tips 
Het centrum voor taal & onderwijs ontwierp een brochure ‘eerste hulp bij anderstalige nieuwkomers’ specifiek voor het kleuteronderwijs. Deze brochure focust op het onderwijs, maar je kan de tips zeker ook toepassen in een vrijetijdscontext.  Brochure Eerste hulp bij anderstalige nieuwkomers (kleuteronderwijs)    Jonge kinderen – tips en achtergrond
In deze Engelstalige infographic kan je in een oogopslag zien hoe je kwaliteitsvolle interacties met jonge kinderen voert volgens de ‘ShREC-approach’. Infographic_ShREC Jonge kinderen – tips