Recent onderzoek wijst op het belang van productieve interacties bij het verwerven van een taal. Productieve interacties, waarbij kinderen volwaardige gesprekspartners zijn, zijn interacties die de kansen op taalontwikkeling, woordenschatverwerving en denkontwikkeling verhogen. Het zijn interacties tussen leraren en kinderen en tussen kinderen onderling, één op één of in groep. Als gespreksleider bewaak je dat bepaalde woorden en zinsconstructies keer op keer terugkeren, dat woorden in functionele contexten aan bod komen en woorden regelmatig uitgelegd worden.

Dergelijke interacties vertonen een aantal kenmerken die we in dit coachingstraject aanbieden. Op die manier kan je bij het uitdenken van taalstimulerende activiteiten rekening houden met een of meerdere van deze aandachtspunten. Een aantal aandachtspunten zijn vast, moeten dus telkens ingevuld worden en zijn een basisvoorwaarde om te kunnen spreken van taalstimulerende activiteiten. Die vaste aandachtspunten bieden houvast bij het uitdenken van activiteiten. Andere aandachtspunten zorgen voor voldoende echte gesprekken of laten je stilstaan bij de manier waarop je zorgt voor ondersteuning en feedback. Deze aandachtspunten zijn vooral van belang bij het uitvoeren van activiteiten, zijn flexibeler inzetbaar en duiken zo vaak mogelijk op.

 

Meer lezen

Jaspaert, K., & Frijns, C. (2017). Taal leren. Van kleuters tot volwassenen. Leuven: Lannoo Campus.

Van den Branden, K. (2017). Productieve interacties in de kleuterklas. Geraadpleegd via https://duurzaamonderwijs.com/2017/11/13/productieve-interacties-in-de-kleuterklas/