Bedenk betekenisvolle taken, die aansluiten bij wat kinderen interesseert en die aansluiten bij persoonlijke interesses.

Betrokken kinderen pikken taal op. Zorg dus voor een aanbod aan activiteiten dat kinderen boeit. Een motiverend probleem of een betekenisvolle taak (waarbij de focus niet (noodzakelijk) in de eerste plaats op taal ligt, maar waarbij wel taal nodig is om de taak tot een goed einde te brengen) moet zorgen voor een taalaanbod dat aansluit bij de leefwereld en behoeftes van kinderen (Jaspaert & Frijns, 2017).

Dat betekent ook dat activiteiten niet enkel leraargestuurd, maar ook kindgestuurd kunnen zijn. Geef kinderen een inbreng en laat ze mee beslissen over taken. Hou er wel rekening mee dat anderstalige nieuwkomers een andere voorkennis of kennis van de wereld hebben. Deze kennis is ook waardevol, maar verschilt van de onze. Veel van de kennis die voor ons vanzelfsprekend is, is dat voor nieuwkomers helemaal niet. Hou daarom de nodig uitleg achter de hand, voorzie indien mogelijk afbeeldingen of andere concrete informatie bij nieuwe begrippen en check in een klasgesprek hoe het met de voorkennis van de nieuwkomers gesteld is. (Sterckx & Versteden, 2016)

Meer lezen

Jaspaert, K., & Frijns, C. (2017). Taal leren. Van kleuters tot volwassenen. Leuven: Lannoo Campus.

Sterckx, M., & Versteden, P. (2016). Eerste hulp bij anderstalige nieuwkomers. Leuven: Centrum voor Taal en Onderwijs.