Ondersteun kinderen tijdens een gesprek. Geef hints en bied hulp waar nodig.
Denk mee na met de kinderen over het verloop van een gesprek. Stel vragen, zorg voor aanvullingen, verwoord het non-verbaleā¦ Verwoord wat kinderen zelf niet gezegd krijgen en herformuleer waar nodig. Verbind je taalaanbod met concrete ervaringen van kinderen, maak gebruik van voorwerpen en ondersteun boodschappen met bewegingen. Op die manier wordt taal in verbinding opgeslagen en zo ook minder gemakkelijk vergeten (Van den Branden, 2017).
Ook herhaling kan een manier zijn om gesprekken en opdrachten te ondersteunen, net zoals meer uitleg of visuele ondersteuning. Let er wel op dat visuele ondersteuning taal niet gaat vervangen. Schat in wat je nieuwkomers al begrijpen en daag ze uit wanneer dat kan. (Sterckx & Versteden, 2016)
Besef dat anderstalige nieuwkomers een andere voorkennis kunnen hebben waardoor zaken die vanzelfsprekend lijken, dat helemaal niet zijn. Voorzie dus de nodige inhoudelijke ondersteuning en probeer na te gaan hoe het met de voorkennis van nieuwkomers gesteld is (Sterckx & Versteden, 2016).
Meer lezen
Sterckx, M., & Versteden, P. (2016). Eerste hulp bij anderstalige nieuwkomers. Leuven: Centrum voor Taal en Onderwijs.
Van den Branden, K. (2017). Productieve interacties in de kleuterklas. Geraadpleegd via https://duurzaamonderwijs.com/2017/11/13/productieve-interacties-in-de-kleuterklas/