Ga op zoek naar wat kinderen bedoelen. Toon jezelf een goede luisteraar en probeer te snappen wat er bedoeld wordt. 

In productieve interactie staat de eigen inbreng van kinderen centraal. Dat betekent dat kinderen als gelijkwaardige gesprekspartners behandeld worden en hun inbreng dus ook essentieel is om te kunnen spreken van geslaagde interactie.

Soms is het niet duidelijk wat een kind bedoelt. De techniek van de betekenisonderhandeling laat je toe om na te gaan wat het kind precies wil zeggen. Ofwel vraag je direct wat het kind bedoelt (bijvoorbeeld: “Ik snap het niet helemaal, kun je dat uitleggen?”) ofwel parafraseer je wat het net verteld heeft en laat je de mogelijkheid aan je gesprekspartner om bij te sturen. Parafraseren wil zeggen dat je in zijn eigen woorden omschrijft wat je denkt dat het kind bedoelt en dat als het ware terugspeelt (Verkinderen, 2016).

Concentreer je dus op de boodschap en stel ondersteunende vragen (‘Is dit het wat je bedoelt?). De techniek van betekenisonderhandeling biedt je bovendien ook de kans om correcte vormen en een rijk taalaanbod te voorzien. Foutjes corrigeer je op die manier niet expliciet, maar door op een juiste manier te hernemen van wat net gezegd werd (Sterckx & Versteden, 2016).

 

Meer lezen

Sterckx, M., & Versteden, P. (2016). Eerste hulp bij anderstalige nieuwkomers. Leuven: Centrum voor Taal en Onderwijs.

Verkinderen, S. (2016). Taal laten groeien. Mechelen: Plantyn.